Oezbekistan & de Pamirs

Print Print

Oezbekistan & de Pamirs

Deze reis voert van de legendarische woestijnsteden van Oezbekistan naar de bergpassen en hoogvlakten van de Pamir’s. Een avontuurlijke en gevarieerde reis met drie weken lang geschiedenis, natuur en cultuur.

Het eerste deel van de reis leg je af per trein en auto met chauffeur en slaap je in hotels. Vanaf Dushanbe trek je de bergen in en reis je per jeep, waarbij je de beschikking hebt over een Engelstalige chauffeur/gids. Je overnacht dit deel van de reis afwisselend bij lokale families of in yurts. Dit is een prachtige manier om het land en de gastvrije bevolking beter te leren kennen. Maar sanitair en andere voorzieningen zijn eenvoudig, soms erg eenvoudig. Alle maaltijden tijdens de tocht zijn inbegrepen.
De reis voert je over grote hoogten. Je passeert verschillende passen tot 4655 meter en slaapt ook enkele nachten ruim boven de 3000 meter. Hoewel de reis zo is opgebouwd dat je kunt wennen, krijgen sommige reizigers toch last van een milde vorm van hoogteziekte: lichte hoofdpijn en misselijkheid die na een nachtje weer is verdwenen.
In de reis zijn verschillende dagwandelingen opgenomen. Deze zijn niet al te lang en technisch niet moeilijk, maar kunnen door de hoogte wel zwaar zijn. Het is echter altijd mogelijk om in overleg met de gids het programma aan te passen en de wandeling in te korten of te schrappen.
De soms eenvoudige voorzieningen, de hoogte, de wandelingen, de lange afstanden over onverharde wegen maken dit een vrij zware reis.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 22 dagen
Beste reistijd: juni t/m september

Prijs vanaf: € 2599,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Oezbekistan en Tadzjikistan.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-2 Tasjkent
De reis begint met een vlucht naar Tasjkent. De hoofdstad van Oezbekistan combineert het nieuwe zelfbewustzijn van het jonge land met de geschiedenis als Sovjet-stad en Zijderoute-halte. Je hebt een volle dag om een idee te krijgen van deze boeiende stad.

Dag 3-4 Samarkand
Je verlaat de hoofdstad, niet per kameel zoals vroeger gebruikelijk, maar per snelle en comfortabele trein. 2,5 uur later sta je in Samarkand, een van de legendarische steden van de Zijderoute en eeuwenlang een belangrijk centrum van cultuur, godsdienst en handel. Je hebt hier ruim anderhalve dag om de monumenten te bewonderen en te genieten van de sfeer.

Als je vanachter een pot thee in een van de theehuizen uitkijkt over de blauwe koepels van de prachtige madrassas zijn de geschiedenis en de cultuur van deze stad bijna tastbaar. “Samarkand: kruispunt der culturen”, luidt niet voor niets de betiteling op de Unesco Werelderfgoedlijst.
Samarkand werd meer dan 2750 jaar geleden door de Perzen gesticht en is daarmee een van de oudste nog bewoonde steden ter wereld. De lange geschiedenis telt tal van tumultueuze momenten. Zo veroverde Alexander de Grote de stad in 329 voor Christus, kwamen in de 13e eeuw de Mongolen langs denderen en maakte de beruchte Timur Lenk Samarkand tot de hoofdstad van een van de grootste rijken aller tijden. En al die eeuwen was de stad een van de belangrijkste steden aan de Zijderoute.
Het Registan vormt het hart van de stad. Aan dit plein liggen drie prachtige madrassas (Koranscholen), met mooi versierde groenblauwe koepels die glinsteren in de zon. Een kwartiertje wandelen verderop ligt een ander hoogtepunt van Samarkand: Sha-i-Zinda. In deze dodenstad liggen de mausolea van tientallen rijke en machtige bewoners van de stad zij aan zij, het ene graf nog mooier dan het andere.
Tijdens de wandeling naar de Sha-i-Zinda passeer je de enorme Bibi-Khanym Moskee, die tussen 1399 en 1404 gebouwd werd in opdracht van Timur Lenk. Timur Lenk zelf ligt begraven in het kleinere, maar nauwelijks minder mooie Gur-e Amir.

Dag 5-7 Buchara
Aan het einde van ochtend vertrek je weer per trein. Drie uur later stap je uit in Buchara, weer een van de oude en roemruchte centra langs de Zijderoute. Je hebt hier twee volle dagen om de stad te verkennen en potten thee te drinken in de schaduw van de bomen rond de Lyab-i Hauz.

Een van die hoogtepunten is de Kalyan minaret. Toen de stad door de Mongolen werd verwoest, zou het Djengiz Khan zelf zijn geweest die zo onder de indruk was van de pracht van de toren, dat hij opdracht gaf dat deze gespaard moest blijven.
Het grote fort, de Ark genoemd, is ook een ‘must’. Gelegen op een rots boven de stad heb je vanaf de muren een prachtig uitzicht. In het fort zijn verschillende stoffige maar leuke musea gevestigd.
Een persoonlijke favoriet van Blini Reizen is de Chor Minor. Deze kleine bescheiden madrassa met vier torens ligt wat afgelegen op een pleintje midden in een woonwijk. Vergeleken met veel andere gebouwen in Buchara is het een bescheiden gebouw, maar wel van een ongekende schoonheid. Een deel van het plezier van een bezoek aan de Chor Minor is de wandeling er naar toe. Deze voert door steegjes en langs lemen huizen. Onderweg kom je spelende kinderen en af en toe een zwaar beladen ezel tegen. Zo moet het leven in het oude Buchara zijn geweest.
Buchara is meer dan het bewonderen van oude gebouwen. Het hart van de oude stad wordt gevormd door Lyab-i-Hauz. Rond een groot waterreservoir staan de tafeltjes van theehuizen en restaurantjes. Oude bomen zorgen voor de nodige schaduw. Het is heerlijk om hier in het gezelschap van oude Oezbeken en onder het genot van meerdere potten thee een paar uur niets te zitten te doen.

Dag 8-9 Dushanbe
Na je korte maar boeiende bezoek aan de twee mooiste steden van Oezbekistan is het tijd voor een nieuw land: Tadzjikistan. Je vervolgt je reis per auto met chauffeur. Je rijdt door de woestijnen van het zuidwesten van Oezbekistan naar de Tadzjiekse grens. Hier word je opgewacht door een Tadzjiekse chauffeur voor het laatste traject naar Dushanbe, de hoofdstad. Het is een lange maar comfortabele rit die niet snel verveelt door het landschap en door de indrukwekkende leegte van het land.
De volgende dag heb je de tijd om op je gemak Dushanbe te verkennen. Het is geen stad met veel bezienswaardigheden, maar de ontspannen sfeer op straat en een aantal leuke theehuizen maken het wel tot een prettige stad. Je bent hier overigens al op 700 meter hoogte. De zon heeft veel kracht maar in de schaduw wordt het niet erg heet.

Dag 10 Kalaikhumb
Je begint aan het tweede en meest spectaculaire deel van de reis. Vanaf vandaag reis je per jeep met chauffeur. Deze spreekt meestal redelijk Engels, in ieder geval altijd voldoende voor het maken van eenvoudige afspraken. Tegen een meerprijs reist er ook een Engelstalige gids mee. Je trekt de bergen in en tot Osh zijn de voorzieningen onderweg beperkt.

De eerste etappe van de reis is 360 kilometer lang maar verveelt geen moment. De natuur is prachtig. Je komt door dorpjes die je een eerste inkijk geven in het plattelandsleven: bebaarde oude mannen drinken thee voor hun huizen, jongens hoeden kuddes geiten en vrouwen in traditionele jurken werken op de weg. Langs de kant van de weg herinneren de wrakken van pantserwagens aan de burgeroorlog die hier in de jaren negentig van de vorige eeuw werd uitgevochten.
Je passeert de 3252 meter hoge Khaburabot-pas en daalt af naar de vallei van de Panj-rivier. Je komt aan in het dorp Kalaikhumb, waar je overnacht in een eenvoudig guesthouse.

Dag 11-12 Bartang-vallei
Je volgt het dal van de Panj-rivier stroomopwaarts. De hellingen van het dal zijn steil. In de verte doemen besneeuwde bergtoppen op. Op de weinige vlakke stukken land langs de rivier staan bomen en wordt graan verbouwd. De kleuren geel en groen contrasteren met het grijs van de bergen.

Aan de overzijde van de rivier ligt Afghanistan. De verschillen tussen beide landen zijn groot: een asfaltweg, elektriciteit en vrolijke schoolmeisjes in rokjes aan de Tadzjiekse kant; hooguit een ezelpad en duisternis aan de Afghaanse kant.

Je passeert het zijdal van de Vanj-vallei. Een smalle weg leidt diep de bergen in, uiteindelijk naar het dorpje Poi Mazar, dat niet ver van de machtige RGS-gletsjer ligt. In een variant op deze reis overnacht je in een homestay in Poi-Mazar om de volgende dag te gaan wandelen. Natuurlijk is het mogelijk de Vanj-vallei ook in deze reis op te nemen.

Een van de rivieren die uitkomen in de Panj is de Bartang-rivier. Bij de samenvloeiing van beide rivieren liggen de ruïnes van het fort waar vandaan de emir van Buchara het dal beheerste totdat de Russen het in 1905 innamen.
Een zijweg voert het dal van de Bartang-rivier in. De natuur is prachtig en indrukwekkend. Eeuwenlang was dit dal nauwelijks toegankelijk. De beroemde ontdekkingsreiziger Aurel Stein trok in 1915 door de vallei en beschrijft hoe hij gebruik moest maken van vlotten gemaakt van opgeblazen geitenmagen omdat de steile rotswanden niet te passeren waren.
Een kilometer of veertig de Bartang-vallei in ligt het dorpje Gisev. Hier overnacht je in een homestay. In de middag en de volgende dag kun je te voet het dorp en de vallei verder verkennen.

Dag 13 Khorog
Je rijdt weer terug naar de Panj-vallei en slaat bij de splitsing af naar het zuiden. Hier kom je bij het stadje Khorog, met 27.000 inwoners de grootste plaats in het oosten van Tadzjikistan en het bestuurlijke centrum van de regio. Je bent hier dus weer even onder de mensen en het is leuk wat te wandelen over de bazaars van het stadje.

Dag 14-15 Wakhan-vallei
Vanaf Khorog verlaat je tijdelijk de eigenlijke Pamir Highway. Deze hoofdweg volgt het dal van de rivier Ghunt naar het westen. Jij blijft echter de Panj-rivier volgen, verder naar het zuiden en nog steeds met Afghanistan aan de andere kant van de rivier.
Niet ver van Khorog zie je op de hellingen hoog boven de vallei de mijn Kuhi-Lal liggen waar nog steeds robijnen worden gevonden. De mijn was beroemd in de oudheid en werd beschreven door Marco Polo, die hier in 1274 langs kwam op weg naar China.
Bij de marktplaats Iskhashim is een van de weinige bruggen naar Afghanistan. De handel met Afghanistan is hier belangrijk.
Op de plek waar de Panj afbuigt naar het oosten begint de Wakhan-vallei. De vallei is breder geworden met aan beide zijden van de rivier vruchtbare grond. Je bent hier inmiddels op 2700 meter hoogte.
De Wakhan-vallei vormt een van de leukste delen van de reis. In de vallei liggen dorpjes, ruïnes van forten, oude heiligdommen en warme baden. Het zicht op de machtige Hindu Kush met toppen van meer dan 7000 meter is indrukwekkend.
Je slaapt hier twee nachten in homestays. Overdag kun je wandelen door de dorpjes en de vallei, je kunt een bezoek brengen aan de warme baden van Bibi Fatima en rondkijken in het museum van de Sufi-geleerde Mubarak Kadam.

Dag 16 Kara Jylga
Je laat de Afghaanse grens en even later ook de rivier achter je en rijdt de bergen in. Langzaam klim je naar de 4300 meter hoge Kargush-pas. Het landschap wordt leger en desolater.
Via de pas bereik je de hoogvlakte van de Pamir’s die zich op 4000 meter hoogte uitstrekt. Hier kom je ook weer bij de echte Pamir Highway, die je bij Khorog hebt verlaten. Je volgt de asfaltweg naar het oosten. Regelmatig passeren hier konvooien Chinese vrachtwagens die bewijzen dat de Zijderoute nog springlevend is.

Je passeert twee dorpjes die niet al teveel voorstellen. Dan verlaat je de asfaltweg om over de hoogvlakte naar het zuiden te rijden. Je trekt nog verder de bergen in, naar een gebied dat de Kleine Pamir genoemd wordt en tegen de Afghaanse grens ligt. Op de vlakte leven hier in de zomer verschillende families met hun kuddes. Buitenlanders zien ze zelden en ze reageren gastvrij en enthousiast op bezoekers.
Het is een onherbergzaam gebied waar weinig meer groeit dan grassen en lage struiken. De lucht is helder en de vergezichten op de bergen en over de vlaktes imposant. Je zit hier boven de 4000 meter hoogte.

Midden in de leegte ligt hier Kara Jylga, een hooggelegen bergweide, waar in de zomer Kirgizische nomaden leven. Ze slapen in hun traditionele yurten (grote vilten tenten) en hoeden hun kuddes yaks. Je overnacht in zo’n yurt, en dat is een bijzondere ervaring. Alhoewel ’s nachts de temperatuur regelmatig tot onder het vriespunt daalt, is het in de yurt altijd heerlijk warm. Er zijn matten, stapels dekens en een kachel die wordt gestookt op de mest van de yaks. De toiletvoorzieningen zijn echter eenvoudig: de wc is buiten en niet meer dan een gat in de grond met daaromheen een schutting. Water, koud en warm, is er alleen in emmers.
Je slaapt echter midden in de lege natuur. Vergeet ’s nachts ook niet de yurt uit te stappen om van de sterrenhemel te genieten.

Dag 17 Zor-Kul en Sary Gorim
Een volle dag in de ongerepte natuur van de Pamirs. Je trekt er per jeep en te voet op uit, onder meer naar Chakan Kul-meer dat door de ijle lucht en de vrijwel altijd onbewolkte hemel meestal prachtig azuur aan de voet van de bergen ligt. Op de grens met Afghanistan ligt een groter meer met de prachtige naam Zor Kul.
Tijdens deze tochten kun je de ongenaakbare natuur goed op je in laten werken. Met wat geluk is er ook veel dierenleven te zien. Dat zijn natuurlijk vogels maar ook vossen, beren, marmotten en steenbokken. Dit is bovendien het leefgebied van sneeuwluipaarden en de beroemde Marco Polo-schapen.
Het lijkt alsof je hier aan het einde van de wereld bent. Maar weinig meer dan 100 jaar geleden was deze regio het doel van haastige expedities waarin Russische en Britse ontdekkingsreizigers elkaar probeerden af te troeven. Het was allemaal onderdeel van de “Great Game”, de koude oorlog waarin de twee wereldrijken met elkaar wedijverden over invloed en macht in Centraal-Azië.

Dag 18 Murghab
Je keert weer terug naar de Pamir Highway en na een rit over een kale, desolate hoogvlakte bereik je Murghab. Dit dorp met 7000 inwoners ligt op 3575 meter hoogte. Hier zie je duidelijk dat op de hoogvlakten van de Pamir’s veel etnische Kirgiziërs wonen. Je herkent ze aan de Mongoolse gelaatstrekken en vooral aan de traditionele vilten hoeden.

Dag 19 Karakol
Vandaag begint de laatste volle dag in Tadzjikistan. Je vervolgt per jeep je tocht over de Pamir-Highway door het woeste, lege landschap. Je rijdt langs helblauwe meren en klimt naar de 4655 meter hoge Ak-Baital-pas. De weg is hier slechter en toont de gevolgen van het harde klimaat op deze hoogte. Je daalt af naar Karakul-meer, dat op 3923 meter hoogte ligt. Je overnacht in een homestay.

Dag 20 Osh
De laatste etappe van je tocht langs de Pamir Highway voert je door een desolaat landschap naar de 4336 meter hoge Kyzyk-Art pas. Hier passeer je de grens tussen Tadzjikistan en Kirgizië. Je daalt vervolgens af naar de brede vallei van Achyk-Tash. Als je achterom kijkt heb je een prachtig zicht op de pieken en gletsjers van de Pamir’s. Hier ligt ook de Lenin Peak die met 7134 meter de hoogste piek van de voormalige Sovjet-Unie was.
Beneden in het dal kom je bij een kruispunt. De weg naar rechts voert over de Taun-Murun pas naar de Taklamakan-woestijn in het westen van China. De weg naar links zou je uiteindelijk terug brengen naar Dushanbe. Je gaat echter rechtdoor en beklimt een laatste pas. Een lange afdaling brengt je vervolgens naar de oude stad Osh die aan de rand van de uitgestrekte Fergana-vallei ligt.

Dag 21 Tasjkent
De laatste reisdag. Je chauffeur brengt je naar de Oezbeekse grens, niet ver van Osh. Hier stap je over in een Oezbeekse auto. De Fergana-vallei wordt gedeeld door Tadzjikistan, Kirgizië en Oezbekistan. De vallei bestaat vooral uit uitgestrekte katoenvelden, qua landschap niet echt interessant. Er liggen wel een paar boeiende plaatsen. Rishton is in heel de regio beroemd vanwege de uitstekende kwaliteit van het aardewerk. Het stadje Margilan is bekend vanwege de uitstekende kwaliteit van de zijde. Na een wekenlange reis langs de oude steden en karavaanwegen van de Zijderoute is het misschien wel leuk om eens te kijken hoe die zijde nu eigenlijk wordt gemaakt. Een andere leuke stop is de stad Khojand, die eeuwen voor Christus werd gesticht door de Perzische koning Cyrus en niet lang daarna werd bezocht door Alexander de Grote.

Aan het einde van de middag kom je aan in Tasjkent, de hoofdstad van de jonge maar zelfbewuste republiek Oezbekistan. In het centrum voeren brede lanen langs grote goudkleurige monumenten en indrukwekkende gebouwen. De stad moet trots uitstralen en de nationale identiteit benadrukken.
Wie echter iets verder kijkt, ontdekt al snel het Sovjet-karakter van de stad. Bijvoorbeeld in de kleding en de houding van een deel van de bewoners en in de typische woonblokken. Een groot deel van de bevolking is ook nog Russisch, niet alleen een overblijfsel uit de Sovjet-periode, maar ook uit de decennia daarvoor. Toen was Tasjkent de hoofdstad van de Tsaristische provincie Turkestan.
Het oude Tasjkent vind je terug in de drukke wijken rond de centrale markt. Hier zie je nog resten van het verleden, toen de stad een belangrijke handelspost op de Zijderoute was.

Overweeg de reis met een dag te verlengen om zo meer tijd te hebben voor Tasjkent.

Vanuit Osh kun je ook verder Kirgizië in reizen, vraag ons naar de mogelijkheden.

Dag 22 thuisreis
Je vliegt vanaf Tasjkent terug naar huis.

Top

Laat een review achter