Pamir Highway (16 dagen)

Print Print

Pamir Highway

Het Dak van de Wereld: de Pamir Highway

Een ontdekkingstocht door de adembenemende en indrukwekkende natuur van het Pamir-gebergte. Volg het spoor van oude karavanen en ervaar onderweg de cultuur en gastvrijheid van de Pamiri.

Je reist in 17 dagen van Dushanbe naar Bishkek. Tijdens deze tocht reis je per jeep met chauffeur. Tegen een meerprijs reist er een gids met je mee. Buiten de steden overnacht je afwisselend bij lokale families of in yurts. Dit is een prachtige manier om het land en de gastvrije bevolking beter te leren kennen. Maar sanitair en andere voorzieningen zijn eenvoudig, soms erg eenvoudig. Alle maaltijden tijdens de tocht zijn inbegrepen.
Een deel van de reis voert over grote hoogte. Je passeert verschillende passen van tot wel 4655 meter en slaapt ook enkele nachten ruim boven de 3000 meter. Hoewel de reis zo is opgebouwd dat je kunt wennen, krijgen sommige reizigers toch last van een milde vorm van hoogteziekte: lichte hoofdpijn en misselijkheid die na een nachtje weer is verdwenen.
In de reis zijn verschillende dagwandelingen opgenomen. Deze zijn niet al te lang en technisch niet moeilijk, maar kunnen door de hoogte wel zwaar zijn. Het is echter altijd mogelijk om in overleg met de gids het programma aan te passen en de wandeling in te korten of te schrappen.
De soms eenvoudige voorzieningen, de hoogte, de wandelingen, de lange afstanden over onverharde wegen maken dit een vrij zware reis. De beloning is er echter naar: een ontdekkingstocht door een van de mooiste en meest ongerepte gebieden ter wereld.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 17 dagen
Beste reistijd: mei t/m oktober

Prijs vanaf: € 2099,- (uitgebreide prijsinformatie)
Praktische reisinformatie en achtergronden: Tadzjikistan en Kirgizië.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-2 Dushanbe
Je vertrekt aan het eind van de middag en komt diezelfde nacht aan in Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan. Op dag 2 heb je tijd voor de hoofdstad.

Dushanbe ligt op 800 meter hoogte in het westen van het land en is wellicht de prettigste hoofdstad van Centraal-Azië. Hart van de stad is de Rudaku Avenue die wordt omzoomd door schaduwgevende bomen en stalinistische gebouwen. In het centrale park toont het gouden standbeeld van Rudaki het nieuwe zelfbewustzijn van het onafhankelijke Tadzjikistan.
Het straatbeeld weerspiegelt de verschillende kanten van de stad en het land. Roestige Lada’s en fonkelende Mercedessen; Tadzjiekse vrouwen met kleurrijke jurken en hoofddoekjes en etnische Russen in spijkerbroek en minirok; een in traditionele stijl gebouwd theehuis waar ijskoud bier wordt geschonken. Gecombineerd met de ontspannen sfeer is Dushanbe een leuke stad, bijvoorbeeld om een of meer dagen uit te rusten na een trekking door de Fan-bergen of een vermoeiende expeditie door de Pamirs.

Dag 3 Kalaikhumb
Je vertrekt op je tocht door het hart van Centraal-Azië. Je reist per jeep met chauffeur.
De eerste etappe van de reis is 360 kilometer lang maar verveelt geen moment. De natuur is prachtig. Je komt door dorpjes die je een eerste inkijk geven in het plattelandsleven: bebaarde oude mannen drinken thee voor hun huizen, jongens houden kuddes geiten en vrouwen in traditionele jurken werken op de weg. Langs de kant van de weg herinneren de wrakken van pantserwagens aan de burgeroorlog die hier in de jaren 90 van de vorige eeuw werd uitgevochten.
Je passeert de 3252 meter hoge Khaburabot-pas en daalt af naar de vallei van de Panj-rivier. Je komt aan in het dorp Kalaikhumb, waar je overnacht in een eenvoudig guesthouse.

Dag 4-5 Vanj-vallei
Je rijdt een stuk door de diepe vallei van de Panj. De rivier vormt de grens met Afghanistan. Vandaag (en later tijdens deze reis) zal je opvallen hoe groot het verschil is tussen het toch al arme Tadzjikistan en het nog veel armere buurland. Het is het verschil tussen een asfaltweg en een smal ezelpad, tussen wel en geen elektriciteit, tussen redelijke huizen en lemen hutten.
Je verlaat de Panj-rivier en rijdt het dal van de Vanj binnen. De weg klimt langzaam hoger door de brede en groene vallei. Het doel is het dorpje Poi Mazar. Hier overnacht je bij een lokale familie. Het is een mooie manier om de Pamiri en hun gebruiken en manier van leven beter te leren kennen. De meeste Pamiri zijn Ismaelieten, een liberale stroming binnen de Islam. De Pamiri staan alom bekend om hun gastvrijheid.

Op dag 5 verken je de vallei. Dat kan te voet, met je chauffeur of een lokale gids. Of, als je liever niet teveel wandelt, met de jeep. Je komt door dorpjes, langs akkers en snelstromende riviertjes en hebt altijd zicht op de imponerende bergtoppen.
Afhankelijk van de staat van de weg is het mogelijk per jeep het einde van de Vanj-vallei te bereiken. Hiervandaan kan je te voet verder, met een adembenemend zicht op de omringende pieken en gletsjers. Een van deze gletsjers is de Fedchenko-gletsjer, met 70 km de langste gletsjer buiten de poolgebieden.

Dag 6-7 Bartang-vallei
Je keert terug naar de vallei van de Panj en rijdt verder naar het zuiden. Maar niet voor lang: het volgende zijdal is de Bartang-vallei. Het is een nauw dal met steile wanden dat na iedere bocht verrast met weer een ander landschap. Tot ver in de 20e eeuw was deze vallei nauwelijks toegankelijk. Op sommige plaatsen moesten reizigers op meerdere plekken via ladders en in manden verticale rotswanden boven de snelstromende rivier passeren. Het oversteken van de rivier zelf gebeurde op opgeblazen geitenvellen.

De volgende dag trek je te voet met je gids de Bartang vallei in. De kleuren variëren van het grijs van de bergen, het groen van de velden en de bomen, tot het blauw van de rivieren en de bergmeren en het wit van de besneeuwde toppen. Onderweg ontmoet je de lokale bevolking, altijd oprecht blij vreemdelingen te begroeten. Je bent de hele dag midden in de prachtige natuur van de Pamir’s.

Je slaapt twee nachten in een homestay in een van de dorpjes.

Dag 8 Khorog
Je verlaat de Bartang-vallei om weer door de Panj verder naar het zuiden te rijden. Hier ligt het stadje Khorog. Het is het administratieve centrum van de regio en de meest levendige plaats van de Pamir’s. Na een aantal nachten in relatief eenvoudige homestay’s geslapen te hebben, overnacht je hier weer in een hotel.

Dag 9 Yamg
Deze twee dagen reis je door de Wakhan-vallei, misschien wel het mooiste en interessantste deel van de reis. In vroeger tijden liep hier een van de takken van de Zijderoute. De eerste dag passeer je een robijn-mijn die door Marco Polo wordt beschreven. De ruïnes van forten waken over het rivierdal. Warme baden staan al eeuwenlang bekend om hun helende kwaliteiten. Tombes van wijze Islamitische geleerden en boeddhistische stupa’s herinneren aan de verschillende invloeden die zich langs de Zijderoute verspreiden.

Je slaapt in een eenvoudige homestay in het dorpje Yamg.

Dag 10 Langar
Je trekt verder de Wakhan-vallei door. Je komt door dorpjes die vooral leven van de landbouw op geïrrigeerde velden die groen contrasteren met de grijze bergen. Ook op de Afghaanse oever liggen dorpjes. Aan die kant geen autoverkeer maar ezels die vracht vervoeren. Op de achtergrond van dit alles liggen altijd de pieken van de Hindukush, die tot ver boven de 7000 meter reiken.

Aan de oostkant van de vallei ligt het dorpje Langar. Hiervandaan maak je met je chauffeur of een lokale gids een wandeling. (Als je niet wilt wandelen, wordt het programma aangepast.) Deze nacht verblijf je in een homestay in het dorpje.

Dag 11 Kara Jylga
Je laat de groene Wachan-vallei en de Afghaanse grens achter je en rijdt de bergen in. Langzaam klim je naar de 4300 meter hoge Kargush-pas. Het landschap wordt leger en desolater. Via de pas bereik je de hoogvlakte van de Pamir’s die zich op 4000 meter hoogte uitstrekt. Hier kom je ook weer bij de echte Pamir Highway, die je bij Khorog hebt verlaten. Je volgt de asfaltweg naar het oosten. Regelmatig passeren hier konvooien Chinese vrachtwagens die bewijzen dat de Zijderoute nog springlevend is.
Je passeert twee dorpjes die niet al teveel voorstellen en verlaat dan de hoofdweg weer. Je trekt nog verder de bergen in, naar een gebied dat de Kleine Pamir genoemd wordt en tegen de Afghaanse grens ligt. Het is een onherbergzaam gebied waar weinig meer groeit dan grassen en lage struiken. De lucht is helder en de vergezichten op de bergen en over de vlaktes imposant. Je zit hier boven de 4000 meter hoogte.
Op de vlakte leven hier in de zomer verschillende families Kirgizische nomaden met hun kuddes. Buitenlanders zien ze zelden en ze reageren gastvrij en enthousiast op bezoekers. Ze slapen in hun traditionele yurten (grote vilten tenten) en hoeden hun kuddes yaks.
Je overnacht in zo’n yurt, en dat is een bijzondere ervaring. Alhoewel ’s nachts de temperatuur regelmatig tot onder het vriespunt daalt, is het in de yurt altijd heerlijk warm. Er zijn matten, stapels dekens en een kachel die wordt gestookt op de mest van de yaks. De toiletvoorzieningen zijn echter eenvoudig: de wc is buiten en niet meer dan een gat in de grond met daaromheen een schutting. Water, koud en warm, is er alleen in emmers.
Je slaapt echter midden in de lege natuur. Vergeet ’s nachts ook niet de yurt uit te stappen om van de sterrenhemel te genieten.

Dag 12 Zor Kul
Een volle dag in de ongerepte natuur van de Pamir’s. Je trekt per jeep en te voet naar het Chakan Kul-meer dat door de ijle lucht en de vrijwel altijd onbewolkte hemel meestal prachtig azuur aan de voet van de bergen ligt. Op de grens met Afghanistan ligt een groter meer met de prachtige naam Zor Kul. Met wat geluk is er ook veel dierenleven te zien. Dat zijn natuurlijk vogels maar ook vossen, beren, marmotten en steenbokken. Dit is bovendien het leefgebied van sneeuwluipaarden en de beroemde Marco Polo-schapen.
Het lijkt alsof je hier aan het einde van de wereld bent. Maar weinig meer dan 100 jaar geleden was deze regio het doel van haastige expedities waarin Russische en Britse ontdekkingsreizigers elkaar probeerden af te troeven. Het was allemaal onderdeel van de “Great Game”, de koude oorlog waarin de twee wereldrijken met elkaar wedijverden over invloed en macht in Centraal-Azië.
Deze nacht slaap je weer in dezelfde yurt.

Dag 13 Murghab
In de ochtend rijdt je in 130 kilometer over de hoogvlakte naar het stadje Murghab. Onderweg stop je bij de Skakhty-grot, waarin 8000 jaar oude rotsschilderingen zijn te bewondering.
Murghab is de enige plaats van enige omvang in het oosten van de Pamir’s. De bevolking bestaat hier vooral uit Kirgiziërs. Je slaapt hier weer in een homestay.

Dag 14 Karakul
Vandaag begint de laatste volle dag in Tadzjikistan. Je vervolgt per jeep je tocht over de Pamir-Highway door het woeste, lege landschap. Je rijdt langs helblauwe meren en klimt naar de 4655 meter hoge Ak-Baital-pas. De weg is hier slechter en toont de gevolgen van het harde klimaat op deze hoogte. Je daalt af naar Karakul-meer, dat op 3923 meter hoogte ligt. Je overnacht in een homestay.

Dag 15 Osh
De volgende ochtend klim je naar de 4336 meter hoge Kyzyl-Art pas. Hier ligt de grens tussen Tadzjikistan en Kirgizië. Vanaf de pas daal je af naar Achyk-Tash. Dit dorp is niet veel meer dan een kruising: de weg naar links leidt terug naar Dushanbe, de weg naar rechts voert naar China. Jij gaat rechtdoor.

Je kan er hier voor kiezen de reis met een dag te verlengen en te overnachten bij Achik-Tash in het base camp voor de machtige Lenin Peak, met 7134 de hoogste berg van de voormalige Sovjet-Unie. Rond het base camp liggen verschillende bergmeren. Aan het einde van de zomer heeft de kracht van de zon het water zo verwarmd dat je hier aangenaam kan zwemmen.

Als je de reis niet verlengt voert een spectaculaire klim met veel haarspeldbochten je over de 3515 meter hoge Taldyk-pas. Aan de andere kant ligt de uitgestrekte Ferghana-vallei, die is verdeeld tussen Tadzjikistan, Kirgizië en Tadzjikistan. Dichtbij de Oezbeekse grens ligt Osh, een van de oudste steden ter wereld. Van die rijke geschiedenis is niet veel bewaard gebleven, maar op de kleurrijke markt krijg je nog een idee van het verleden als handelspost langs de zijderoute.

Dag 16 Bishkek
Een korte binnenlandse vlucht brengt je naar de Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië. Afhankelijk van de vluchttijden heb je nog tijd voor deze stad.

Bishkek is met meer dan een miljoen inwoners ook verreweg de grootste stad, en net als Almaty geen oude stad. Pas laat in de 19e eeuw onder Russisch bewind groeide de nederzetting uit tot een echte stad.
Vrijwel alle bezoekers aan Kirgizië komen vroeg of laat in Bishkek. Hier ligt de enige echte internationale luchthaven en ook treinen van en naar Rusland vertrekken hier vandaan.
Hoewel Bishkek op 800 meter hoogte ligt, kan het in de zomer toch warm zijn (30-35 graden). Maar het is een stad met parken en veel straten worden omzoomd door bomen die voor de nodige schaduw zorgen.
Erg veel bezienswaardigheden heeft de stad niet te bieden. Er zijn enkele interessante musea (Historisch Museum, het museum voor Modern Art, Frunze Huis), en de Osh Bazaar en het centrale plein zijn interessante plekken om te bezoeken. Maar het is prettig om er rond te wandelen en mensen te kijken. Kirgiziërs en etnische Russen zijn al snel in het straatbeeld te herkennen.

Het is natuurlijk ook mogelijk over land vanaf Osh naar Bishkek te reizen. Dat kan rechtstreeks in een lange dag of, meer ontspannen, in twee dagen. Het alternatief is om via een omweg naar Bishkek te reizen en zo ook Kirgizië te leren kennen.

Dag 17 thuisreis
Je vliegt terug naar huis.

Top