Wit-Rusland (8 dagen)

Print Print

Wit-Rusland (8 dagen)

Reistype: individuele reis
Reisduur: 8 dagen
Beste reistijd: april t/m oktober

Prijs vanaf: € 599,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Wit-Rusland.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1 Minsk
De reis begint in Minsk. Vlieg je naar Wit-Rusland, dan haal je direct bij aankomst de huurauto op de luchthaven op en rijd naar je hotel. Kom je aan met de trein (bijvoorbeeld uit het 4 uur verderop gelegen Vilnius), dan word je op het station opgewacht en naar je hotel gebracht. Je haalt dan de auto de volgende dag op in het centrum van de stad.

Minsk is de hoofdstad en grootste stad van Wit-Rusland. De stad ontwikkelde zich vanaf de 12e eeuw en was later een van de belangrijkste steden van het Litouwse rijk, dat in de 14e en 15e eeuw een van de grootste Europese mogendheden was.
In de geschiedenis van Minsk spelen oorlogen, invasies en vernietiging een grote rol. De stad wordt bezet en deels vernietigd door onder meer de Mongolen, de Russen (meerdere malen), de Zweden en de Fransen onder Napoleon. Na de eerste wereldoorlog en de Russische Revolutie werd Minsk de hoofdstad van de Sovjetstaat Wit-Rusland.
De laatste klap bepaalt grotendeels het karakter en het uiterlijk van het huidige Minsk. In 1941 werd de stad ingenomen door Duitse troepen. Toen de Sovjet-Unie de Duitsers drie jaar later verjoegen, was een groot deel van de bevolking omgekomen en lag 85% van de stad in puin.
Stalin overwoog de ruïnes van Minsk te laten voor wat ze waren en elders een nieuwe stad op te bouwen. De overgebleven bewoners besloten echter anders. Minsk werd herbouwd en is nu een stad met brede boulevards en enorme pleinen. In het centrum zijn enkele gebouwen en een kleine wijk herbouwd in oude stijl. En sinds de Onafhankelijkheid worden ook enkele oude kerken opnieuw opgebouwd.
Minsk is geen stad van opvallende bezienswaardigheden en niet te missen musea. Daarvoor heeft de oorlog te veel vernietigd. Minsk is een stad die boeit en interesseert door zijn geschiedenis en door het heden, dat afwijkt van wat tegenwoordig standaard is in Europa.
Het eerste wat een bezoeker opvalt is de ruimte en het licht. De stad is open en groots opgezet. De straten zijn verder verrassend schoon en goed onderhouden. In Minsk geen straatafval of afbrokkelende trottoirs. Bovendien staan de huizenblokken goed in de verf. Alles bij elkaar een beeld dat afwijkt van wat je in veel steden in de voormalige Sovjet-Unie tegenkomt.
Verder valt op dat de bevolking veel en graag op straat is. Men wandelt langs de rivier, flaneert over de boulevards, picknickt in de parken, vult de terrassen, bekijkt en laat zich bekijken.

Dag 2 Vitebsk
Je vertrekt per auto uit Minsk. Zestig kilometer ten noorden van Minsk ligt, midden in de bossen, het plaatsje Khatyn. Of beter gezegd: lag het plaatsje Khatyn. In 1943 vermoordden de Nazi’s als represaille voor een aanslag van het verzet 149 dorpelingen, waaronder 75 kinderen. Khatyn is nu een indrukwekkend monument voor alle ellende die Wit-Rusland in de Tweede Wereldoorlog over zich heen heeft gekregen. Het ongelooflijke aantal van 2 miljoen Wit-Russen, dat betekent 1 op de 4 inwoners, kwam tijdens deze oorlog om.

Overweeg een kleine omweg langs de Berezina. De meeste mensen met interesse in de oudere geschiedenis kennen deze naam. Hier leverden de restanten van het leger van Napoleon een van de laatste slagen op de eerloze terugtocht uit Rusland. Bij het oversteken van de rivier de Berezina verloor het 25.000 man. Een leuk weetje is dat Nederlandse troepen een belangrijke rol speelden bij de oversteek. Vierhonderd Nederlandse bruggenbouwers bouwden en onderhielden twee bruggen waarover de Franse troepen konden de oversteek konden maken. Nederlandse soldaten dekten tijdens deze vlucht de achterhoede.
Een onverharde weg leidt naar een klein dorpje. Een veldje onder een grote boom was de plek waar een van de bruggen lag. De Berezina blijkt een weinig indrukwekkend riviertje. Een paar kleine monumenten herinneren aan de gebeurtenissen van bijna 200 jaar geleden.

In de middag kom je aan in Vitebsk. Net als veel andere steden in dit deel van Europa ontstond Vitebesk in de 10e eeuw en ontwikkelde zich vooral als handelsstad. En net als veel andere steden in Wit-Rusland had het keer op keer te lijden onder invasies en oorlogen. Napoleon brandde het plat toen hij zich in 1812 terugtrok uit Moskou. En na het verdrijven van de nazi’s in 1944 lag Vitebsk vrijwel geheel in puin.
Maar Vitebsk is niet de stad van het trieste verleden. Vitebsk is de stad van de kunst en van Marc Chagall. Deze wereldberoemde schilder werd in 1887 geboren in een eenvoudig Joods gezin en hoewel hij grote delen van zijn leven doorbracht in Sint-Petersburg, Moskou, Parijs en New York, bleef Vitebsk een belangrijke rol spelen in zijn werk. In veel schilderijen komen de pleinen en huizen van zijn geboorteplaats terug.
Overigens oefende Vitebsk ook aantrekkingskracht uit op andere bekenden uit de schilderswereld. Zowel de grote Ilja Repin als Malevich, tijdgenoot van Chagall, hebben enkele jaren hier gewerkt en lesgegeven. De stad koestert zijn verleden als kunstcentrum door middel van musea en een groot zomerfestival.

Het centrum van Vitebsk is klein en overzichtelijk. Een paar wandelstraten en flink wat terrassen zorgen voor een gezellige en ontspannen sfeer.

Niet ver buiten de stad ligt het landgoed van een andere grote schilder: Ilja Repin. Ook hiervan is nu een boeiend en sympathiek museum gemaakt.

Dag 3 Polotsk
100 kilometer van Vitebsk ligt de oude stad Polotsk. Polotsk was in vroeger tijden de hoofdstad van wat nu Wit-Rusland is. Je bezoekt de Sofia-kathedraal en het klooster van de heilige Ephrosinia. Daarna kun op je eigen gelegenheid rondwandelen door het, in Stalinistische stijl gebouwde, nieuwe centrum en langs de oude houten huizen langs de rivier.

Dag 4 Minsk
Wit-Russen zijn in hun hart boeren en plattelanders. Dat maakt een rit over het platteland wel zo leuk. In de zomer staan langs de kant van de weg oude vrouwen met enorme potten bessen, frambozen of wilde aardbeien die ze hebben geplukt in de uitgestrekte bossen. Voor een paar euro krijg je een enorme zak mee.

Je rijdt terug naar Minsk en hebt onderweg voldoende tijd om hier en daar te stoppen.

Dag 5 Grodno
Van Minsk naar Grodno is het 280 km, maar over de goede en lege wegen van Wit-Rusland kun je echter goed opschieten. Dat betekent dat je onderweg voldoende tijd hebt voor een of meer tussenstops. Maar Grodno is ook een leuke stad om een middagje rond te wandelen, zeker als het weer goed is en veel mensen buiten zijn.

Grodno ligt in het westen van Wit-Rusland, niet ver van de grenzen met Polen en Litouwen. Hoewel nu gelegen in Wit-Rusland, was de stad een groot deel van haar geschiedenis onderdeel van Litouwen en Polen. Deze geschiedenis is terug te vinden in de katholieke bevolking en de architectuur van de stad. Grodno is relatief ongeschonden de tweede wereldoorlogen doorgekomen. Dat betekent dat het centrum haar historische karakter heeft weten te behouden, als een van de weinige steden van Wit-Rusland. De stad staat vol kerken die variëren van gotiek tot vooral barok.

Dag 6 Brest
De rit van Grodno naar Brest voert over stille provinciale wegen en door slaperige dorpjes. Het is weer een mooie gelegenheid om Wit-Rusland beter te leren kennen. Soms rijd je door een dorpje waar in elke tuin nog een echte waterput staat, broodnodig omdat de huizen nog niet over stromend water beschikken. Stop even in Kamenyets en beklim de oude verdedigingstoren. Vanaf de top kijk je uit over een groen rivierdal vol ooievaars uit.

Ook Brest is een oude stad die in afgelopen 100 jaar meermalen van eigenaar veranderde. Er werd regelmatig heftig gevochten om de stad. In 1941 verdedigden de Sovjets het grote fort van Brest zes weken lang tegen de Duitsers. De soldaten overleefden de slag niet, maar de stad verdiende er wel de Sovjet-eretitel ‘Heldenstad’ mee, samen met nog twaalf andere steden in de voormalige Sovjet-Unie.

Brest is een vriendelijke en ontspannen stad. De belangrijkste bezienswaardigheid is het enorme fort, nu een museum en monument van de strijd tegen het fascisme. Ten tijde van de Sovjet-Unie maakte elke scholier uit de hele Sovjet-Unie, van Vladivostok tot Tallinn en van Tasjkent tot Jerevan, een excursie naar Brest.

Een van de leukste dingen om te doen in heel Wit-Rusland is het maken van een wandeling door het stadspark op een mooie zomeravond. Terwijl de jeugd flaneert en gezinnen picknicken, walsen bejaarden op de muziek van een groot orkest.

Dag 7 Minsk
De lange rit naar Minsk voert weer over een goede en stille snelweg. Blini raadt aan op tijd te vertrekken want onderweg kom je langs twee Unesco-monumenten die de moeite van een tussenstop meer dan waard zijn.
Het grote kasteel van Mir werd gebouwd in 1520 en de eeuwen daarna regelmatig verbouwd, uitgebreid en opnieuw opgebouwd na oorlogsschade. Het kasteel bestaat nu uit een mengelmoes van stijlen. De geschiedenis van Mir vertelt veel over de geschiedenis van Wit-Rusland en de hele regio.
Niet veel verder ligt het historische stadje Njasvizh, eeuwenlang eigendom van de familie Radzvili. Het is een uitgebreid complex van paleizen, vestingmuren, koopmanshuizen en kerken.

Dag 8 thuisreis
Je vertrekt uit Minsk. Je vliegt naar huis of reist per trein verder, naar Vilnius, Kiev of Moskou.

Top