Wit-Rusland (9 dagen)

Print Print

Wit-Rusland (9 dagen)

Het onbekende Wit-Rusland wordt nauwelijks bezocht. Maar de avontuurlijke reiziger die wel afreist naar het laatste communistische land van Europa, wordt daarvoor in ruime mate beloond.

De mooie steden Vilnius en Riga zijn als begin- en eindpunt de bonussen van deze bijzondere reis. Je reist comfortabel per huurauto.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 9 dagen
Beste reistijd: april t/m oktober

Prijs vanaf: € 549,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Wit-Rusland, Litouwen en Letland.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!
Bel (030-3040031) of mail (info@blinireizen.nl) ons, of klik op de offerte-knop hieronder.
Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1 Vilnius
Je vliegt naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Litouwen vormde in de 15e eeuw samen met Polen een machtig rijk, waar ook het huidige Wit-Rusland onderdeel van was. Het sfeervolle, barokke centrum van Vilnius is uitstekend bewaard gebleven.
Je bent bij deze reis maar kort in Vilnius, maar natuurlijk is het mogelijk de reis met een dag te verlengen om zo meer te zien van deze mooie stad.

Bij aankomst in Vilnius haal je direct op de luchthaven je auto op.

Dag 2 Grodno
Vandaag start je rondreis en je rijdt naar het zuiden. Hier passeer je de grens met de laatste communistische dictatuur van Europa: Wit-Rusland.

Grodno is een oude stad die in de loop der eeuwen bij verschillende rijken heeft gehoord, waaronder Polen, Duitsland, Zweden, Rusland en Litouwen. In tegenstelling tot veel Wit-Russische steden heeft het centrum van Grodno de Tweede Wereldoorlog zonder al te veel schade overleefd. Dat betekent dat het centrum haar historische karakter heeft weten te behouden, als een van de weinige steden van Wit-Rusland. De stad staat vol kerken die variëren van gotiek tot vooral barok. De stad vormt een goede kennismaking met Wit-Rusland. Reclames en winkelstraten ontbreken en het straatleven is ongehaast.

Rijden Vilnius – Grodno: 180 km – 2,5 uur

Dag 3 Brest
De rit naar Brest voert over stille achterafwegen, door bossen en heuvels, langs meren en bosvennen en door slaperige dorpjes.

Ook Brest is een oude stad die in afgelopen 100 jaar meermalen van eigenaar veranderde. Er werd regelmatig heftig gevochten om de stad. In 1941 verdedigden de Sovjets het grote fort van Brest zes weken lang tegen de Duitsers. De soldaten overleefden de slag niet, maar de stad verdiende er wel de Sovjet-eretitel ‘Heldenstad’ mee, samen met nog twaalf steden in de voormalige Sovjet-Unie.

Brest is een vriendelijke en ontspannen stad. De belangrijkste bezienswaardigheid is het enorme fort.

Rijden Grodno – Brest: 200 km – 4 uur

Dag 4 Minsk
De lange rit naar Minsk voert over goede, rustige wegen en maakt duidelijk dat Wit-Rusland een leeg en uitgestrekt land is. Blini raadt aan op tijd te vertrekken want onderweg kom je langs twee Unesco-monumenten die de moeite van een tussenstop meer dan waard zijn.

Het grote kasteel van Mir werd gebouwd in 1520 en de eeuwen daarna regelmatig verbouwd, uitgebreid en opnieuw opgebouwd na oorlogsschade. Het kasteel bestaat nu uit een mengelmoes van stijlen. De geschiedenis van Mir vertelt veel over de geschiedenis van Wit-Rusland en de hele regio.

Niet veel verder ligt het historische stadje Njasvizh, eeuwenlang eigendom van de familie Radzvili. Het is een uitgebreid complex van paleizen, vestingmuren, koopmanshuizen en kerken.

Minsk is de hoofdstad en grootste stad van Wit-Rusland. De stad ontwikkelde zich vanaf de 12e eeuw en was later een van de belangrijkste steden van het Litouwse rijk, dat in de 14e en 15e eeuw een van de grootste Europese mogendheden was.
In de geschiedenis van Minsk spelen oorlogen, invasies en vernietiging een grote rol. De stad wordt bezet en deels vernietigd door onder meer de Mongolen, de Russen (meerdere malen), de Zweden en de Fransen onder Napoleon. Na de eerste wereldoorlog en de Russische Revolutie werd Minsk de hoofdstad van de Sovjetstaat Wit-Rusland.
De laatste klap bepaalt grotendeels het karakter en het uiterlijk van het huidige Minsk. In 1941 werd de stad ingenomen door Duitse troepen. Toen de Sovjet-Unie de Duitsers drie jaar later verjoegen, was een groot deel van de bevolking omgekomen en lag 85% van de stad in puin.
Stalin overwoog de ruïnes van Minsk te laten voor wat ze waren en elders een nieuwe stad op te bouwen. De overgebleven bewoners besloten echter anders. Minsk werd herbouwd en is nu een stad met brede boulevards en enorme pleinen. In het centrum zijn enkele gebouwen en een kleine wijk herbouwd in oude stijl. En sinds de Onafhankelijkheid worden ook enkele oude kerken opnieuw opgebouwd.

Minsk is geen stad van opvallende bezienswaardigheden en niet te missen musea. Daarvoor heeft de oorlog te veel vernietigd. Minsk is een stad die boeit en interesseert door zijn geschiedenis en door het heden, dat afwijkt van wat tegenwoordig standaard is in Europa.
Het eerste dat een bezoeker opvalt is de ruimte en het licht. De stad is open en groots opgezet. De straten zijn verder verrassend schoon en goed onderhouden. In Minsk geen straatafval of afbrokkelende trottoirs. Bovendien staan de huizenblokken goed in de verf. Alles bij elkaar een beeld dat afwijkt van wat je in veel steden in de voormalige Sovjet-Unie tegenkomt.
Verder valt op dat de bevolking veel en graag op straat is. Men wandelt langs de rivier, flaneert over de boulevards, picknickt in de parken, vult de terrassen, bekijkt en laat zich bekijken.

Rijden Brest – Minsk: 350 km – 4 uur

Dag 5 Vitebsk
Je verlaat de hoofdstad weer in noordelijke richting. Khatyn is een indrukwekkende tussenstop. Bij de ruïnes van dit dorpje, midden in de bossen, worden de miljoenen Wit-Russische slachtoffers van de Grote Vaderlandse Oorlog (de Tweede Wereldoorlog) herdacht.
Vitebsk ligt niet ver van de grens met grote broer Rusland. Net als veel andere steden in dit deel van Europa ontstond Vitebsk in de 10e eeuw, en ontwikkelde het zich vooral als handelsstad. En net als veel andere steden in Wit-Rusland had het keer op keer te lijden onder invasies en oorlogen. Napoleon brandde het plat toen hij zich 1812 terug trok uit Moskou. En na het verdrijven van de nazi’s in 1944 lag Vitebsk vrijwel geheel in puin.

Maar Vitebsk is niet alleen de stad van het trieste verleden. Vitebsk is de stad van de kunst en van Marc Chagall. Deze wereldberoemde schilder werd in 1887 geboren in een eenvoudig Joods gezin en hoewel hij grote delen van zijn leven doorbracht in Sint-Petersburg, Moskou, Parijs en New York, bleef Vitebsk een belangrijke rol spelen in zijn werk. In veel schilderijen komen de pleinen en huizen van zijn geboorteplaats terug.
Overigens oefende Vitebsk ook aantrekkingskracht uit op andere bekenden uit de schilderswereld. Zowel de grote Ilja Repin als Malevich, tijdgenoot van Chagall, heb enkele jaren hier gewerkt en lesgegeven. De stad koestert zijn verleden als kunstcentrum door middel van musea en een groot zomerfestival.
Het centrum van Vitebsk is klein en overzichtelijk. Een paar wandelstraten en flink wat terrassen zorgen voor een gezellige en ontspannen sfeer.

Rijden Minsk – Vitebsk: 310 km – 4 uur

Dag 6 Polotsk
Polotsk was in het verleden de hoofdstad van wat nu Wit-Rusland is. Samen met Kiev (Oekraïne) en Novgorod (Rusland) was het een van de grote steden van de regio. Nu is Polotsk een slaperige maar prettige provinciestad. Bezoek eerst de Sofia-kathedraal en het klooster van de heilige Ephrosinia. En wandel daarna door het in Stalinistische stijl herbouwde centrum en langs de oude houten huizen langs de rivier.

Rijden Vitebsk – Polotsk: 100 – 1,5 uur

Dag 7 Daugavpils
Er komt een einde aan je rondrit door Wit-Rusland. Je steekt de grens over naar Letland, het derde land van deze reis. Latgale is een van de armste gebieden van de EU. Hoofdstad is Daugavpils. De oude stad zelf is in de tweede oorlog zwaar beschadigd en heeft nu een duidelijk Sovjet-karakter. Het is echter wel een levendige stad. Ten noorden van Daugavpils liggen uitgestrekte bossen.

Rijden Polotsk – Daugavpils: 175 km – 3 uur

Dag 8 Riga
Een laatste rit voert je over het Letse platteland naar Riga, de grootste stad van de Baltische landen.
Het oude centrum van Riga ligt aan de brede rivier Daugava. Het werd zwaar beschadigd in de tweede wereldoorlog, maar vrijwel volledig herbouwd. Met zijn oude kerken en koopmanshuizen, keienstraatjes en pleinen vol terrassen is het een leuke plek om rond te wandelen en wat te drinken. Dat auto’s worden geweerd helpt zeker.
Rond het oude centrum ligt een ring van stadsparken. Zeker in de zomer is dit de plek waar de inwoners van Riga zich vermaken. Aan de andere kant van de parken liggen de stadswijken uit de 19e en het begin van de 20e eeuw. Iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in architectuur, zal met veel plezier door de rustige, brede straten van deze buurten wandelen. Dat Riga de Europese hoofdstad van de art nouveau is, komt voor veel mensen als een verrassing. De mooiste voorbeelden van de kunststroming zijn in deze wijken te vinden.

Riga is een stad vol leven (met winkels, terrassen, restaurants en cafés) maar ook een stad met verschillende gezichten. Zo vormen de Letten een minderheid in hun eigen hoofdstad, terwijl de etnische Russen de grootste groep vormen.

Rijden Daugavpils – Riga: 225 km – 3 uur

Dag 9 thuisreis
Je levert de auto in op de luchthaven en vliegt naar huis.

Top