Zijderoute (60 dagen)

Print Print

Uitgebreide reisinfo Zijderoute (60 dagen)

Eeuwenlang vormde de Zijderoute de verbinding tussen Oost en West. Goederen, kennis, technieken en godsdiensten verplaatsten zich over dit stelsel van handelsroutes tussen Europa enerzijds en het verre Oosten anderzijds. Langs de Zijderoute verrezen machtige steden en rijke culturen.

Volg de oude Zijderoute en reis over land van Istanbul naar Beijing. Deze reis voert je in 60 dagen per trein en auto van het oude Byzantium naar het hart van het vroegere Chinese keizerrijk. Je trekt door woestijnen en over bergpassen, komt in aanraking met tal van culturen en volkeren, overnacht in oude steden en kleine dorpen. Een avontuurlijke, diverse reis die je een keer in je leven moet hebben gemaakt.

Je reist de hele tocht van Istanbul over land, net zoals in een ver verleden handelaren en handelswaar over land reisden. Maar natuurlijk is het mogelijk ook stukken te vliegen, bijvoorbeeld als je de reis wilt inkorten.
Reis je liever vanaf Beijing over land naar het westen? Wil je in China niet eindigen in Beijing maar vanaf de Zijderoute door reizen naar Shanghai of Hongkong? Heb je geen tijd voor het stuk langs de Pamir Highway? Wil je ook door Kirgizië trekken? Kies je voor een terugreis per Trans-Mongolië Express in plaats van met het vliegtuig? Deze reis kan op allerlei manieren worden aangepast. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Reistype: individuele reis
Reisduur: 60 dagen
Beste reistijd: april t/m oktober

Prijs vanaf: € 5999,- (uitgebreide prijsinformatie).
Praktische reisinformatie en achtergronden: Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan en China.
Meer informatie of een reis op maat? Wij maken graag een offerte!Offerte aanvraag


uitgebreide reisbeschrijving

Dag 1-3 Istanbul
Je vliegt naar Istanbul en begint je reis in deze fascinerende stad. Eeuwenlang was Istanbul, dat vroeger de namen Byzantium en Constantinopol droeg, een belangrijk begin of -eindpunt van de Zijderoute. Als centrum van het Oost-Romeinse rijk heerste de stad onder meer over de kusten en havens van de Zwarte Zee.
Je hebt hier twee volle dagen. Dat is misschien niet voldoende voor alle bezienswaardigheden, maar het geeft je wel de kans de hoogtepunten te bezoeken. Zoals de Aya-Sofia, de Blauwe Moskee, Topkapi en de vele bazaars, waar net als vroeger handelswaar uit het verre oosten wordt verhandeld.

Dag 4-5 Ankara
Je verlaat Istanbul per trein. De bestemming is Ankara, de hoofdstad van Turkije die midden op de centrale hoogvlakte ligt.
Ankara is geen oude maar wel een levendige stad. Het museum voor Anatolische beschavingen is een must.

Dag 6-7 trein
Aan het begin van de middag vertrek je per trein naar het oosten. Je reist per 2e klas, dat wil zeggen in een 4-persoons-slaapcoupé. Deze trein heeft geen 1e klas wagons.

Een meerdaagse treinreis is altijd een speciale belevenis. Het ritme van het leven aan boord, het voorbijglijdende landschap en de nachten schommelend op je bed in een slaapcoupé.

Dag 8-9 Teheran
In de avond van dag 8 kom je aan in Teheran. Teheran is een relatief moderne, lelijke en met 15 miljoen inwoners overbevolkte stad. Maar het is ook een stad met uitstekende musea, drukke bazaars en volop plaatsen waar je kennis kunt maken met het moderne Iran en met moderne Iraniërs.
Voor de meeste van onze reizigers is Teheran niet meer dan de plaats van aankomst en vertrek, maar eigenlijk verdient deze stad meer van je tijd. In deze reis heb je een in ieder geval een volle ochtend voor Teheran. Pas in de middag van dag 9 vlieg je naar het zuiden van het land.

Dag 10 Kashan
Je verlaat de hoofdstad per auto met chauffeur. De komende week doorkruis je het hart van Iran, met zijn uitgestrekte hoogvlaktes en kale bergen. Onderweg krijg je een idee van de prachtige, lege natuur van het uitgestrekte Iran.
De auto met chauffeur blijft tot en met het vertrek uit Shiraz. Dit is een comfortabele en flexibele manier van reizen. Je kan de auto bovendien gebruiken voor stadsexcursies.

Op weg naar de eerste bestemming van je rondreis door Iran kun je overwegen een stop in Qom te maken, na Mashad de heiligste stad van Iran. Het is een van de meest religieuze en conservatieve steden van het land. Bezoek hier de indrukwekkende Hazrat-e Masumeh, de tombe waar de zuster van Imam Reza ligt begraven.

Kashan is de eerste halteplaats in Iran. De stad is de moeite waard vanwege zijn sfeervolle bazaars en de verschillende oude koopmanshuizen die open zijn voor bezoekers. Buiten Kashan liggen de schaduwrijke Fin-tuinen, die met 8 andere Perzische tuinen op de Unesco-lijst staan. Het vele groen en de fonteinen maken de Fin-tuinen tot een populair uitje op een warme dag.

Dag 11-12 Isfahan
De volgende bestemming is Isfahan, het hoogtepunt van ieder bezoek aan Iran. Het hart van de stad wordt gevormd door het Meidan Eman, het centrale plein. Hieraan liggen twee prachtige moskeeën en het oude paleis. Beroemd is het blauw van de koepel van de grote moskee. Drink een pot thee op een van de terrassen van de theehuizen waarvandaan je uitkijkt over het sfeervolle plein.
Maar Isfahan is meer dan alleen het grote plein. Dwaal door de uitgestrekte bazaars, wandel door de Armeense wijk en drink een pot thee of rook een waterpijp in een van de theehuizen die zitten verstopt in de pijlers van de bruggen over de rivier de Zaindeh.

Dag 13-15 Shiraz
Een volgende rit voert je over de hoogvlakte naar het zuiden. Zeventig kilometer ten noorden van Shiraz liggen de ruïnes van Persepolis. Dit was het ceremoniële centrum van het grote Perzische rijk van Cyrus en Darius. Het was een uitgestrekt complex van paleizen, tombes en ontvangst hallen.

Aan het einde van de dag kom je aan in de 2000 jaar oude stad Shiraz. Het was lang een van de belangrijkste steden van Perzië en van de Islamitische wereld. Shiraz is een stad van mooie parken en prachtige moskeeën. Het is ook de stad van Hafez en Sa’di, de twee meest geliefde Perzische dichters. Het is in het huidige Iran moeilijk voorspelbaar dat zij dichtten over de schoonheid van vrouwen en het genot van een goed glas wijn. De graven van beide dichters worden druk bezocht en zijn zeker de moeite van een excursie waard.

Op het einde van dag 15 verlaat je Shiraz per trein. Je reist comfortabel in een 4-persoonslaapcoupé of, tegen een meerprijs, een 2-persoonsslaapcoupé.

Dag 16 Mashad
Mashad is de laatste stop in Iran. Deze heilige stad Mashad ligt het uiterste noordoosten van het land. Hier ligt de achtste sjiitische imam begraven. Dit maakt de stad tot een belangrijk bedevaartsoord.

Dag 17-18 Ashgabat
Tijd voor het derde land van de reis: een chauffeur rijdt je naar de grens met buurland Turkmenistan. Hier staat een Turkmeense chauffeur al te wachten om je naar de hoofdstad Ashgabat te rijden.
De stad is met veel oliedollars uit de grond gestampt. Brede boulevards, imposante, witmarmeren gebouwen en kletterende fonteinen bepalen het beeld. De stad doet onwerkelijk aan in een land van nomaden en woestijnen. De stad vertelt het verhaal van een land dat op een enorme rijkdom aan olie en gas zit en tot voor kort werd geregeerd door de opmerkelijke alleenheerser Turkmenbashi.
Vrijwel iedere bezoeker aan Turkmenistan zal een of meerdere nachten in Ashgabat verblijven. Dan is het leuk om wat rond te wandelen door het megalomane centrum. In het nationaal museum krijg je een overzicht van de verschillende archeologische vindplaatsen elders in het land, en is dus een aanrader voor iedereen die plannen heeft verder te kijken dan de hoofdstad.
Een niet te missen hoogtepunt is de markt, die elke zondag (en op kleinere schaal donderdag en zaterdag) net buiten de stad plaatsvindt. Het is de grootste openluchtmarkt van Centraal-Azië en een levendige en kleurrijke introductie in de cultuur van de bewoners van de woestijnen en bergen van Turkmenistan.
Geok Depe en Nissa liggen buiten de stad en zijn goed te bezoeken als dagexcursie. In het dorpje Geok Depe liggen de ruïnes van het fort waar in 1881 de laatste slag werd geleverd tussen de troepen van de Russische tsaar en de Turkmenen. De Russen wonnen, en vanaf dat moment maakte Turkmenistan deel uit van het Russische rijk en later de Sovjet-Unie. In 1995 liet Turkmenbashi hier een indrukwekkende moskee bouwen.
Nissa was voor de jaartelling een belangrijke stad van de Parthen. De ruïnes liggen nu aan de voet van de Kopet Dag-bergen en bieden een prachtig uitzicht over de vlakte.

Dag 19 Darwaza
Na een vrije ochtend in Ashgabat (of een bezoek aan de weekmarkt als het zondag is) is het tijd voor de reis naar het noorden. Een tocht door de uitgestrekte woestijn brengt je bij Erbent. Dit dorpje ligt midden tussen de zandduinen. Rondwandelend krijg je een idee van de traditionele manier van leven van de Turkmenen.
Je rijdt verder naar het noorden. Midden in de woestijn liggen hier de kraters van Darwaza, waar al tientallen jaren metershoge vlammen de omgeving verlichten. Het is een onwerkelijk schouwspel. Je kampeert niet ver van de krater.

Dag 20-21 Khiva
De dag begint met de ruïnes van de oude stad Kunya Urgench, ooit het centrum van een belangrijk rijk.
In de middag steek je de grens met Oezbekistan over en kom je aan in Khiva, een van de legendarische steden van de Zijderoute.

De oude stad Khiva ligt midden in de woestijn en was vroeger een welkome stop voor karavanen die door het gebied trokken. De 20e eeuw is grotendeels voorbij gegaan aan het oude centrum. De stadsmuren en vele monumenten zijn daardoor blijven staan. Nog onder de Sovjet-Unie werd begonnen met een zorgvuldige restauratie die er toe heeft geleid dat Khiva nu de meest complete en best bewaarde oude stad van Centraal-Azië is. Wandelend door Khiva kost het je weinig moeite je voor te stellen hoe het was in de tijden dat de Khans van Khiva nog regeerden over grote delen van de omliggende woestijnen.

Dag 22-24 Buchara
Een lange rit (8 uur) per auto met chauffeur brengt je door de uitgestrekte Kyzil-Kum woestijn naar het volgende hoogtepunt: Buchara
De 2500 jaar oude stad Buchara was net als Samarkand een van de belangrijkste steden van Centraal-Azië en een belangrijke schakel van de Zijderoute. De stad bestaat uit twee delen: de oude stad en een nieuwe stad die is gebouwd rond het treinstation.
Een van de hoogtepunten van de oude stad is Kalyan minaret. Toen de stad door de Mongolen werd verwoest, zou het Djengiz Khan zelf zijn geweest die zo onder de indruk was van de pracht van de toren, dat hij opdracht gaf dat deze gespaard moest blijven.
Het grote fort, de Ark genoemd, is ook een ‘must’. Gelegen op een rots boven de stad heb je vanaf de muren een prachtig uitzicht. In het fort zijn verschillende stoffige maar leuke musea gevestigd.
Een persoonlijke favoriet van Blini Reizen is de Chor Minor. Deze kleine bescheiden madrassa met vier torens ligt wat afgelegen op een pleintje midden in een woonwijk. Vergeleken met veel andere gebouwen in Buchara is het een bescheiden gebouw, maar wel van een ongekende schoonheid. Een deel van het plezier van een bezoek aan de Chor Minor is de wandeling er naar toe. Deze voert door steegjes en langs lemen huizen. Onderweg kom je spelende kinderen en af en toe een zwaar beladen ezel tegen. Zo moet het leven in het oude Buchara zijn geweest.
Buchara is meer dan het bewonderen van oude gebouwen. Het hart van de oude stad wordt gevormd door Lyab-i-Hauz. Rond een groot waterreservoir staan de tafeltjes van theehuizen en restaurantjes. Oude bomen zorgen voor de nodige schaduw. Het is heerlijk om hier in het gezelschap van oude Oezbeken en onder het genot van meerdere potten thee een paar uur niets te zitten te doen.

Dag 25-26 Samarkand
Je verlaat Bukhara per trein, een leuke en comfortabele manier om het land op een andere manier te leren kennen. De rit naar Samarkand duurt circa drie uur.

Samarkand is een van die legendarische steden die alleen al door de klank van de naam tot de verbeelding spreken. Als je vanachter een pot thee in een van de theehuizen uitkijkt over de blauwe koepels van de prachtige madrassas zijn de geschiedenis en de cultuur van deze stad bijna tastbaar. “Samarkand: kruispunt der culturen”, luidt niet voor niets de betiteling van Samarkand op de Unesco Werelderfgoedlijst.
Samarkand werd meer dan 2750 jaar geleden door de Perzen gesticht en is daarmee een van de oudste nog bewoonde steden ter wereld. De lange geschiedenis telt tal van tumultueuze momenten. Zo veroverde Alexander de Grote de stad in 329 voor Christus, kwamen in de 13e eeuw de Mongolen langs denderen en maakte de beruchte Timur Lenk Samarkand tot de hoofdstad van een van de grootste rijken aller tijden. En al die eeuwen was de stad een van de belangrijkste steden aan de Zijderoute.
Het Registan vormt het hart van de stad. Aan dit plein liggen drie prachtige madrassas (Koranscholen), met mooi versierde groenblauwe koepels die glinsteren in de zon. Een kwartiertje wandelen verderop ligt een ander hoogtepunt van Samarkand: Sha-i-Zinda. In deze dodenstad liggen de mausolea van tientallen rijke en machtige bewoners van de stad zij aan zij, de een nog mooier dan andere.
Tijdens de wandeling naar de Sha-i-Zinda passeer je de enorme Bibi-Khanym Moskee, die tussen 1399 en 1404 gebouwd werd in opdracht van Timur Lenk. Timur Lenk zelf ligt begraven in het kleinere, maar nauwelijks minder mooie Gur-e Amir.

Dag 26-27 Dushanbe
Je vervolgt je reis per auto met chauffeur. Je rijdt door de woestijnen van het zuidwesten van Oezbekistan naar de Tadzjiekse grens. Hier word je opgewacht door een Tadzjiekse chauffeur voor het laatste traject naar Dushanbe, de hoofdstad. Het is een lange maar comfortabele rit die niet snel verveelt door het landschap en door de indrukwekkende leegte van het land.
De volgende dag heb je de tijd om op je gemak Dushanbe te verkennen. Het is geen stad met veel bezienswaardigheden, maar de ontspannen sfeer op straat en een aantal leuke theehuizen maken het wel tot een prettige stad. Je bent hier overigens al op 700 meter hoogte. De zon heeft veel kracht maar in de schaduw wordt het niet erg heet.

Dag 29 Kalaikhumb
Vanaf vandaag reis je per jeep met chauffeur. Óf deze spreekt goed Engels óf er reist ook een Engelstalige gids mee. Je trekt de bergen in, de voorzieningen onderweg zijn beperkt.
De eerste etappe van de reis is 360 kilometer lang maar verveelt geen moment. De natuur is prachtig. Je komt door dorpjes die je een eerste inkijk geven in het plattelandsleven: bebaarde oude mannen drinken thee voor hun huizen, jongens hoeden kuddes geiten en vrouwen in traditionele jurken werken op de weg. Langs de kant van de weg herinneren de wrakken van pantserwagens aan de burgeroorlog die hier in de jaren negentig van de vorige eeuw werd uitgevochten.
Je passeert de 3252 meter hoge Khaburabot-pas en daalt af naar de vallei van de Panj-rivier. Je komt aan in het dorp Kalaikhumb, waar je overnacht in een eenvoudig guesthouse.

Dag 30-31 Vanj-vallei
Je rijdt een stuk door de diepe vallei van de Panj. De rivier vormt de grens met Afghanistan. Vandaag en later deze reis zal je opvallen hoe groot het verschil is tussen het toch al arme Tadzjikistan en het nog veel armere buurland. Het is het verschil tussen een asfaltweg en een smal ezelpad, tussen wel en geen elektriciteit, tussen redelijke huizen en lemen hutten.
Je verlaat de Panj-rivier en rijdt het dal van de Vanj binnen. De weg klimt langzaam hoger door de brede en groene vallei. Het doel is het dorpje Poi Mazar. Hier overnacht je bij een lokale familie. Het is een mooie manier om de Pamiri en hun gebruiken en manier van leven beter te leren kennen. De meeste Pamiri zijn Ismaelieten, een liberale stroming binnen de Islam. De Pamiri staan alom bekend om hun gastvrijheid.

Op dag 31 staat de eerste wandeling van de reis op het programma. Je rijdt naar het einde van de Vanj-vallei en wandelt naar de Russian Geographical Society Gletsjer. Het zicht op de omringende pieken en gletsjers is adembenemend. Een van deze gletsjers is de Fedchenko, met 70 km een van de langste gletsjers buiten de poolgebieden.

Dag 32-33 Bartang-vallei
Je keert terug naar de vallei van de Panj en rijdt verder naar het zuiden. Maar niet voor lang: het volgende zijdal is de Bartang-vallei. Het is nauw dal met steile wanden dat na iedere bocht verrast met weer een ander landschap. Tot ver in de 20e eeuw was deze vallei nauwelijks toegankelijk. Op sommige plaatsen moesten reizigers op meerdere plekken via ladders en in manden verticale rotswanden boven de snelstromende rivier passeren. Het oversteken van de rivier gebeurde op opgeblazen geitenvellen.
Je slaapt twee nachten in Gisev, weer een ander klein dorp dat tussen groene velden op een van de weinige vlakke stukken van het dal ligt.

De volgende dag trek je te voet met je gids de Bartang vallei in. De kleuren variëren van het grijs van de bergen, het groen van de velden en de bomen, tot het blauw van de rivieren en de bergmeren en het wit van de besneeuwde toppen. Onderweg ontmoet je de lokale bevolking, altijd oprecht blij vreemdelingen te begroeten. Je bent de hele dag midden in de prachtige natuur van de Pamirs.

Dag 34 Khorog
Je verlaat de Bartang-vallei om weer door de Panj verder naar het zuiden te rijden. Hier ligt het stadje Khorog. Het is het administratieve centrum van de regio en de meest levendige plaats van de Pamirs. Na een aantal nachten in relatief eenvoudige homestay’s geslapen te hebben, overnacht je hier weer in een hotel.

Het is de moeite waard om de reis zo te plannen dat je op zaterdag in Khorog bent. Op die dag is het markt. Inwoners van de omliggende valleien aan beide kanten van de rivier, dus ook veel Afghanen, komen naar de markt.

Dag 35-36 Wakhan-vallei
Vanaf Khorog verlaat je tijdelijk de eigenlijke Pamir Highway. Deze hoofdweg volgt het dal van de rivier Ghunt naar het westen. Jij blijft echter de Panj-rivier volgen, verder naar het zuiden en nog steeds met Afghanistan aan de andere kant van de rivier.
Niet ver van Khorog zie je op de hellingen hoog boven de vallei de mijn Kuhi-Lal liggen waar nog steeds robijnen worden gevonden. De mijn was beroemd in de oudheid en werd beschreven door Marco Polo, die hier in 1274 langs kwam op weg naar China.
Bij de marktplaats Iskhashim is een van de weinige bruggen naar Afghanistan. De handel met Afghanistan is hier belangrijk.
Op de plek waar de Panj afbuigt naar het oosten begint de Wakhan-vallei. De vallei is breder geworden met aan beide zijden van de rivier vruchtbare grond. Je bent hier inmiddels op 2700 meter hoogte.
De Wakhan-vallei vormt een van de leukste delen van de reis. In de vallei liggen dorpjes, ruïnes van forten, oude heiligdommen en warme baden. Het zicht op de machtige Hindu Kush met toppen van meer dan 7000 meter is indrukwekkend.
Je slaapt hier twee nachten in homestays. Overdag kun je wandelen door de dorpjes en de vallei, je kunt een bezoek brengen aan de warme baden van Bibi Fatima en rondkijken in het museum van de Sufi-geleerde Mubarak Kadam.

Dag 37 Bulunkul
Je verlaat de groene Wachan-vallei via de 4344 meter hoge Kargushi-pas. De tocht voert over een indrukwekkende maar verlaten en onherbergzame hoogvlakte. Hier zijn geen bomen of velden meer te bekennen. Toch leven hier in de zomermaanden mensen. Wellicht zie je af en toe een kamp van nomadische herders, die slapen in yurts, een traditionele tent van vilt. Deze herders zijn geen Tadzjieken of Pamiri maar Kirgiziërs.

Je bereikt de hoofdroute van de Pamir Highway maar verlaat deze al snel om de vlakte ten noorden hiervan in te trekken. Hier ligt het dorpje Bulunkul en het prachtig blauwe Yashil Kul.

Dag 38 Murghab
In de ochtend rijd je in 130 kilometer over de hoogvlakte naar het stadje Murghab. Onderweg stop je bij de Skakhty-grot, waar 8000 jaar oude rotschilderingen zijn te bewonderen.
Murghab is de enige plaats van enige omvang in het oosten van de Pamirs. De bevolking bestaat hier vooral uit Kirgiziërs.

Dag 39 Karakul
Vandaag begint de laatste dag in Tadzjikistan. Je vervolgt per jeep je tocht over de Pamir-Highway door het woeste, lege landschap. Je rijdt langs helblauwe meren en klimt naar de 4655 meter hoge Ak-Baital-pas. De weg is hier slechter en toont de gevolgen van het harde klimaat op deze hoogte. Je daalt af naar het Karakul-meer, dat op 3923 meter hoogte ligt. Je overnacht weer in een homestay.

Dag 40 Achik-Tash
De volgende ochtend klim je naar de 4336 meter hoge Kyzyl-Art pas. Hier ligt de grens tussen Tadzjikistan en Kirgizië. We nemen afscheid van de Tadzjiekse gids en worden opgevangen door zijn Kirgizische collega. De volgende bestemming is Achik-Tash. Hier ligt het base camp voor de machtige Lenin Peak, met 7134 meter de hoogste berg van de voormalige Sovjet-Unie. Rond het base camp liggen verschillende bergmeren. Aan het einde van de zomer heeft de kracht van de zon het water zo verwarmd dat je hier aangenaam kunt zwemmen.
Afhankelijk van het weer is het mogelijk dat het kamp al is gesloten. In dat geval slaap je in een homestay in het dorp zelf.

Dag 41-44 Kashgar
De tocht per auto voert je verder over een van de oudste en belangrijkste routes van de Zijderoute. Het berglandschap is indrukwekkend. Via de 4280 meter hoge Kyzyl-Art-pas bereik je de Chinese grens. Hier daal je af naar de Taklamakan-woestijn. ‘Taklamakan’ is te vertalen als “plaats waar je heen gaat, maar nooit meer vandaan komt”.
Aan de rand van de Taklamakan ligt Kashgar, de meest westelijke stad van China. De stad was lang een belangrijke halteplaats op de Zijderoute. Vanaf hier trokken karavanen over de bergpassen naar het zuiden of het westen, of door de genadeloze woestijnen naar het oosten.
Het oude centrum van de stad – ooit het domein van de Oeigoeren, de Islamitische minderheid in dit deel van China – is erg veranderd de laatste jaren. Veel van de kleine steegjes waar ambachtslieden hun beroep uitoefenden en waar je sfeervolle theehuizen vond, zijn verdwenen om plaats te maken voor nieuwbouw. Maar met een beetje moeite kom je in achterafstraatjes diezelfde Oeigoerse werklieden nog tegen en eet je heerlijk in een lokaal restaurantje.

Dag 45 Turpan
Na een laatste ochtend in Kashgar trek je de woestijn in naar het oosten, richting Turpan. Niet per kameel maar per nachttrein. Je reist comfortabel per ‘softsleeper’, in een 4-persoons slaapcoupe.
Na 22 uur kom je aan in Turpan. Deze grote oase is een van de heetste plekken van China. Maar de straten in het centrum zijn overdekt met druivenranken die voor een verkoelende schaduw zorgen. De vallei van Turpan staat bekend om haar fruit en om het eeuwenoude en geavanceerde irrigatiesysteem, waarbij het water over vele kilometers via ondergrondse tunnels wordt aangevoerd. Buiten de stad liggen de ruïnes van grote steden die al lang geleden door de woestijn zijn opgeslokt.

Dag 46-47 Dunhuang
In de ochtend vertrek je voor een volgende treinreis. In zeven uur reis je naar de stad Liuyuan. Hier word je opgepikt door een auto met chauffeur voor het laatste stuk naar Dunhuang. Deze stad ligt in een oase aan de voet van de bergen. Hier ontwikkelde zich vanaf de 4e eeuw een belangrijk Boeddhistisch centrum. Het Boeddhisme bereikte China via de Zijderoute. En eeuwenlang stopten hier karavanen: óf om al biddend te vragen om een veilige reis óf om juist te bedanken na een veilige aankomst. De grotten bij Dunhuang zijn versierd met beeldhouwwerk en schilderingen, er zijn duizenden oude geschriften gevonden.
Je hebt een volle dag voor de grotten of voor een bezoek aan de woestijn buiten de stad. Hier is de woestijn zoals deze wordt getekend in stripverhalen: roodgele zandduinen van vele tientallen meters hoog, met tussen de duinen het halfronde meertje van Crescent Lake, dat wordt omringd door palmbomen.

Dag 48 Jiayuguan
Een volgende treinreis brengt je naar Jiayuguan. Het was eeuwenlang de westelijke toegangspoort tot China. In vroeger tijden werd dit de mond van China genoemd. De bergen naderen elkaar dicht en in de nauwte die hier het gevolg van is, bouwden de Chinezen een groot fort.

Dag 49 Lanzhou
Je vertrekt ’s ochtends per trein naar de miljoenenstad Lanzhou. Omdat je pas ’s avonds laat aankomt word je op het station opgewacht en naar je hotel gebracht.

Dag 50-53 Xiahe
De volgende dag reis je met de bus naar de bergen in het zuiden. Hier ligt bij het plaatsje Xiahe het kloostercomplex van Labrang, een van de vier grote Tibetaanse kloosters van de orde van de gele mutsen. Maar niet alleen het klooster is fascinerend: ook het berglandschap (waar kan worden gefietst en gewandeld) is indrukwekkend.

Je reist terug naar Lanzhou. Daar stap je op de nachttrein naar Xi’an.

Dag 54-55 Xi’an
Als je de volgende ochtend de trein verlaat sta je in Xi’an, de keizerlijke hoofdstad die vele eeuwen lang het einde (of begin) van de oude Zijderoute was. In deze miljoenenstad herinneren de oude stadsmuren en poorten, pagodes en de moskee aan het verleden. Buiten de stad is het beroemde Terracotta Leger te vinden.

Dag 56-59 Beijing
De laatste treinreis: een hogesnelheidstrein brengt je naar de huidige hoofdstad van China. Beijing combineert de hoogtepunten van het oude keizerlijke China met de dynamiek van de zich razendsnel ontwikkelende grootmacht van de 21e eeuw. In en rond Beijing zijn vele bezienswaardigheden zoals de Tempel van de Hemel, het Tianmen-plein en de Verboden Stad als hoogtepunt!
Je kunt er voor kiezen om vanaf Xi’an niet door te reizen naar Beijing maar naar bijvoorbeeld de wereldstad Shanghai.

Dag 60 thuisreis
Je vliegt terug naar huis.

Top